• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

06 14 55 81 38

Sonja van Beveren

Regie en resultaat

  • Home
  • Leiderschap
    • Beginnend leiderschap
    • Persoonlijk leiderschap gaat om jou!
  • Boeken
    • Jezelf coachen doe je zo!
    • Beginnen met leidinggeven doe je zo!
    • E-book Voor Meta
  • Sonja
  • Klanten
    • Klantverhalen
  • Blog
  • Contact
Je bent hier: Home / Hoe geef je een goeie presentatie?

Hoe geef je een goeie presentatie?

Als beginnend leidinggevende komt een keer het moment dat je een presentatie moet geven voor je groep, of een onderwerp toelichten in het werkoverleg. Hoe maak je dit nu leuk voor jezelf, voor je groep en krijg je er energie van? Mijn antwoord hierop is:

Maak gebruik van het 4-mat model!

Ik word opnieuw blij als ik denk aan mijn eerste ervaringen met het model. Het was onderdeel van een workshop voor collega’s. Het ging over de leerstijlen van Kolb en het antwoord op de vraag: hoe kun je toehoorders met verschillende leerstijlen, bij de les houden. Geweldig, wat een mooie middag was dat. Door het model in de workshop actief toe te passen, was er volop interactie en een applaus na afloop. Ik had, na mijn presentatie, zoveel energie dat ik tijdens het vervolg  niet rustig kon zitten. Een rondje om het gebouw rennen, daar had ik meer behoefte aan. Tegelijkertijd dacht ik alleen maar: hét wérkt!

Het 4-mat model is een geweldig hulpmiddel  in alle situaties waar je te maken hebt met informatie overdracht. Onmisbaar gereedschap. Hoe kun jij de informatie die je over wilt brengen zo aantrekkelijk mogelijk maken? Wat zorgt ervoor dat je de aandacht van de ander kunt vasthouden? Hoe kun je rekening houden met de verschillende behoeftes en leerstijl van mensen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan zijn trekken komt?

Er zijn vier vragen die beantwoord moeten worden:

1. Waarom? Waarom is de informatie, het verhaal dat jij vertelt belangrijk voor je luisteraars of lezers? Gemiddeld 55% van de mensen heeft behoefte aan het antwoord op deze vraag.

Passend bij de leerstijl van de bezinner. Zij zijn geïnteresseerd in anderen, fantasierijk en emotioneel. Het meest ontwikkeld is het concreet ervaren en het nadenken over de opgedane ervaringen.

2. Wat? Wat is de kern van de informatie die jij wilt overbrengen? De theorie, waar gaat het over.  Kennis, feiten, gegevens. Wat wil je dat de ander onthoudt, opschrijft? Gemiddeld 22% van de mensen wil graag antwoord op deze vraag.

Passend bij de leerstijl van de denker. Zij zijn minder geïnteresseerd in mensen en meer in abstracte begrippen, de theorie. Het meest ontwikkeld bij denkers is het vormen van abstracte begrippen door het trekken van conclusies, gecombineerd met nadenken over opgedane ervaringen.

3. Hoe? Hoe pak je het aan? Wat zijn de meest handige stappen, om dat wat je vertelt, in de praktijk toe te passen?  Wat wil je dat jouw luisteraar of lezer het eerst doet en wat moet ie vooral niet vergeten? Gemiddeld 18% van de mensen heeft vooral de behoefte de aanpak en stappen te leren kennen.

Passend bij de leerstijl van de beslisser. Beslissers leggen de nadruk op het praktisch toepassen van ideeën, minder op het omgaan met mensen. Het meest ontwikkeld bij beslissers is, het vormen van abstracte begrippen door conclusies te trekken, gecombineerd met actief experimenteren.

4. Wat? Wat betekent jouw verhaal of tekst in de praktijk? Wat kan jouw luisteraar of lezer ermee in de praktijk? Gemiddeld 22% van de mensen willen vooral een antwoord op deze vraag.

Passend bij de leerstijl van de doener. Doeners zijn snel  enthousiast in het uitvoeren van plannen. Zij kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan omstandigheden, maar bezitten minder analytisch vermogen. Het meest ontwikkeld is het concreet ervaren, gecombineerd met actief experimenteren.

De volgorde

De volgorde van het beantwoorden van de vragen is zoals bovengenoemd. Deze volgorde is superbelangrijk omdat mensen met de waaromvraag het meest ongeduldig zijn. Als zij niet tijdig een antwoord krijgen, haken ze af. De mensen die willen weten wat het in de praktijk betekent, hebben het meeste geduld. Vandaar dat dit als laatste aan bod kan komen.

Conclusie

Wat kun je nu met deze kennis over het 4-mat model in de praktijk?

Door dit model te gebruiken hoef je niet te weten welke leerstijl en voorkeur jouw luisteraar of lezer heeft, omdat je álle behoeftes invult. Op deze manier kun je de aandacht van iedereen vasthouden. Super toch?

Je kunt deze kennis gaan toepassen in álle situaties waar je te maken hebt met informatieoverdracht. Dus gebruik 4-Mat, hét communicatiemodel van deze tijd. 4-Mat, in vier stappen, succes verzekerd. Overal en altijd.

Filed Under: Beginnen met leidinggeven Tagged With: effectief communiceren, hoe pak je het aan, leerstijlen

Reader Interactions

Comments

  1. René Kuiper says

    mei 19, 2022 at 9:25 am

    Hi Sonja. Ik klikte even aan en zag dat je twee keer een wat-alinea hebt. Zou het zou kunnen zijn dat bij punt 4 WAT KUN JE ERMEEB zou moeten staan (ipv WAT)?

    Beantwoorden
    • Sonja van Beveren says

      mei 20, 2022 at 5:38 pm

      Hi René,

      Bedankt voor je reactie en het klopt inderdaad dat de tweede WAT gaat over de wat in de praktijk. Als je het leest begrijp je ‘wat’ ik bedoel 😉

      Waarom
      Wat (inhoudelijk)
      Hoe
      Wat (in de praktijk)

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Meest gelezen

  • 5 tips om je kwetsbaarheid te vergroten
  • 5 tips voor als je start met leidinggeven
  • Kleur bekennen
  • Verander je irreële gedachten!
  • KPI’s voor (startende) leidinggevenden

Footer

Laatste blog:

Van boeken lezen, naar boeken doen!

Ik hou van boeken lezen. Romans lees ik graag op vakantie. De zakelijke boeken, waar ik wat van kan … Lees verder... about Van boeken lezen, naar boeken doen!

Privacy verklaring

Lees hier de privacy verklaring van Sonja van Beveren - Regie & Resultaat:
privacy verklaring

Contactgegevens

06-14558138
sonja@sonjavanbeveren.nl

© 2023 · Sonja van Beveren